Land's End

so 23. srpna 2008

click! V sobotu jsme měli nejnáročnější program, celodenní pochod po pobřeží. Šli jsme z Konce Světa na Konec Světa. Teď teda vážně. Náš kemp byl nedaleko nejzápadnějšího cípu Anglie, který se jmenuje Land's End. Na něj jsme za pár minut došli pěšky, abychom tam chytli autobus, který nás zaveze do malebného údolíčka u Lamorny nedaleko Penzance. Z něj se pak vrátíme na Land's End po turistické cestě kolem pobřeží.

Autobus byl výletní doubledecker s uříznutou horní střechou. Většina z nás seděla na horních sedadlech a skvěle jsme se bavili při trhání listí ze stromů, kolem kterých jsme projížděli. Po vysednutí z busu jsme se zašli podívat na soukromou zahrádku u penzionu u cesty, kde jsme se kochali pohodou, klidem a kytičkama.

No a pak jsme vyrazili. Ze začátku jsme šli hodně svižně, protože nás čekala dlouhá cesta a autobusový spoj vyjížděl poměrně pozdě. Před námi bylo přes 15 kilometrů po klikaté cestičce po zvlněném pobřeží a asi jen 8 hodin světla. Tak jsme šlapali a kochali se. Fotky mluví za vše. První zastávka byla až v druhé půli pochodu u Minack Theatre, které je vyhlášené tím, že jde o divadlo pod širým nebem postavené na útesu. Jeviště je ve spodní části pár desítek metrů nad místem příboje, hlediště se táhne od jeviště až k vrcholu.

Po asi hodinové pauze na oběd jsme pokračovali dál. Silně se ochladilo a začalo mrholit, ale to není nic, co by nás rozhodilo. Zahřáli jsme se pochodem a po necelé hodině jsme se poprvé setkali s tuleněm. Objevila ho ve vlnách u pláže Petra N, ale než dorazil i zbytek skupiny, byl pryč. Naštěstí jsme zanedlouho zpozorovali další, poté co jsme přišli na ostroh útesu nedaleko Land's End. Byli celkem tři a koukali na nás stejně zvědavě jako my na ně. Čas na nás ale neúprosně tlačil, tak jsme museli dál.

Po pár minutách se spustil déšť, který už bohužel během zbytku dne nepřestal. Kolem staveb na Land's End jsme jen tak proletěli, protože jsme spěchali do obchodu nakoupit jídlo než zavřou. Večer jsme strávili vařením a schnutím v karavanu.

Ranní porada.  Právě jsme přišli z obchodu.  Jsme na Konci Světa...  ... a v detailu.  Památeční foto. V pozadí nejzápadnější anglický maják.  Odjíždíme do Lamorny...  ... a po cestě vidíme náš kemp zezadu.  Na návštěvě v soukromé zahrádce u Lamorny.  Standa fotí kytičky...  ... Naďa k nim radši jen čuchá.  Už jsem zapomněl, čemu se tak smějou. Asi Martinovi.  Petr.  Naďa.  Martin.  Pavlína.  Naďa.  Milan.  Petra N nám poradila, které květy chutnají po ředkvičkách. Tak jsme jich v rámci testování půlku sežrali. Měla pravdu.  Já a bodlák.  V zátoce u Lamorny...  ... kajakáři vyplouvají.  Po pár minutách intenzivního pochodu nám začíná být vedro.  Pohled zpět.  Petr se kochá.  Já.  Maják zboku...  ... a zepředu.  Naďa.  Já.  Dejv nás konečně dohonil.  Loďka.  Jdeme dál...  ... po pobřeží...  ... kolem neznámého zamilovaného páru...  ... na rozpadajícím se břehu.  Pavlína s Milanem.  Naďa v hájku.  Na "kamínkové" pláži.  Pavlína nám zakázala brát si z pláže kamínky na památku. Nechápu... Máme to do kempu už jen asi 12 kilometrů.  Petra fotí Petra.  Naďa mě fotí...  ... jak fotím Petru s Dejvem.  Standa.  Petr s Petrou.  Tohle tady běžně roste v lese.  Další zátoka. Budeme muset vystoupat ty hnusné cik-cak schody...  ... už jsme na nich.  Scházíme do další rybářské vesničky.  U lodí #1.  U lodí #2.  Poslední pohled na loďky.  Horizont.  Šlapeme dál.  Pláž v Porthcurno.  Vcházíme do Minack Theatre...  ... postaveného na skalním útesu...  ... a plného točitých schodů.  Pohled k osvětlovačům.  Já v hledišti...  ... Naďa na jevišti.  Kochám se pohledem do vln.  Jdeme dál kolem pláže, u které jsme se poprvé setkali s tuleněm.  Dělení výpravy. Pavlína s Milanem jdou domů kratší cestou, zbytek si vychutná útesy až do konce.  V zátoce.  Mapa spadla na mě, zkoumám, kudy dál.  Fotíme ty naše princezny.  Pokračujeme.  Dejv se kochá.  Scházíme na spodní stranu útesu...  ... kde Petra sleduje ve vodě příboj a...  ... tuleně.  Sabina, Martin, Standa.  Já.  Pohled na útes z protější strany. Tuleně jsme pozorovali z výběžku zakončeného skálou, který je na fotce uprostřed.  Naďa ve větru a dešti...  ... já ve větru a dešti.  Před setměním jsme se vrátili zpět na Land's End (bílé budovy vpravo nahoře).