St Michael & St Ives

ne 24. srpna 2008

click! Neděli jsme strávili podobně jako pátek - popojížděním mezi místními pamětihodnostmi. Jako první jsme navštívili Kopeček sv Michala (St Michael's Mount), který leží co by kamenem dohodil od Penzance. Kopeček je skála nedaleko pobřeží, na které stojí stejnojmenný klášter. A stejně jako ve Francii, i zde je klášter přístupný suchou nohou, ale pouze za odlivu. My jsme měli smůlu a byl zrovna příliv, tak jsme museli tam i zpět využít služby převozníků. Zde stojí za zmínku jedna perlička, kterou nám říkal Dejv. Převozníci vybírají mýtné během plavby, ne na souši. Z peněz vydělaných na vodě totiž musí platit DPH jen 5%, kdežto z peněz vydělaných na souši plných 19%. Svatomichalský klášter byl plný důkazů, že v uplynulém tisíciletí byl strategicky významným bodem, o který byla svedena nejedna bitva. Výhled z hradeb byl úchvatný.

Po obědě jsme vyjeli na sever do vnitrozemí, kde jsme udělali asi hodinovou procházku, během které jsme navštívili opuštěný měděný důl, kamenný kruh a stojící kruhový kámen s dírou uprostřed i stojící monolit.

Pak jsme popojeli až k severnímu pobřeží, kde jsme se chtěli podívat na funkční historický důl. Bohužel jsme přišli o pár minut pozdě a právě ho zavírali. Tak jsme se aspoň pokochali příbojem tříštícím se sto metrů pod našima nohama a další partičkou tuleňů v nich dovádějící.

Naše poslední nedělní zastávka byla ve městě St Ives, ráji anglických surfařů. St Ives je starobylý přístav, který dnes slouží hlavně jako turistická destinace. Historické centrum je obklopeno dvěmi plážemi. Chráněná slouží jako přístav, nechráněná slouží surfařům. Strávili jsme ve městě posledních pár nedělních hodin. Už jsme byli z celého turistování docela utahaní, tak jsme se jen tak líně flákali mezi obchůdky a restauracemi.

Přicházíme ke kopečku sv. Michala.  Je zrovna příliv, proto je klášter suchou nohou nepřístupný.  Naštěstí fronta postupuje rychle...  ... tak za chvíli jedeme.  Petra s Dejvem jsou s náma na jedné lodi (ještě i Martin, ale jeho fotka nevyšla qůli kapkám na objektivu, sorry).  Pod klášterem už na nás čeká druhá část naší bandy.  Mapa okolí - dominuje St Michael Mount, dole je Marazion, vpravo Penzance.  Jsme před branami. Pohled nazpět na Marazion.  Na hradbách. Naďa.  Na hradbách. Neznámý gothik.  Na hradbách. Petra.  Na hradbách. Dejv.  Na hradbách. Já.  Na hradbách. Naďa #2.  Klášterní zahrady.  Pohled na Marazion z hradeb.  Uvnitř. Poslední list itineráře cesty z Londýna na Land's End (z Plymouthu do Sennanu, kde jsme měli náš kemp).  Cesta na pevninu je ještě stále pod vodou, proto musíme opět použít loďku.  Na návštěvě u dolmenu (v pozadí je opuštěný důl, do kterého se podíváme za chvíli).  Petr musí taky vyzkoušet všecko.  Milan si fotí Jaguára pěkně z výšky.  Jdeme na druhou dnešní procházku - k opuštěnému dolu, kamenným kruhům a kravskému drbátku. Cestou ožíráme všudypřítomné ostružiny.  Prolezení tohoto posvátného kamene vám prý přinese zdraví.  Jdeme k dolu...  ... už jsme tam.  Kluci zkoumají, jak hluboká je šachta.  Dejv vysvětluje, jak to tu asi vypadalo před sto lety.  Spadla nám dolů mapa...  ... ještěže pro ni Milan vlezl.  Čekáme, až nám šéfová řekne, kam dál.  Naďa.  Odpočíváme v kamenném kruhu.  Pavlína s Milanem...  ... a zbytek.  Během cesty. Pohled přes rozkvetlé vřesoviště na St Michael Mt. Už je odliv, jde vidět suchá cesta do kláštera.  Tento náhrobní kámen dnes úspěšně slouží jako kravské drbátko.  U dolů na severním pobřeží. Milan (stojící na zdi) fotí maják.  Naďa.  Na útesu.  Sto metrů pod našima chlupatýma i oholenýma nohama se tříští vlny Atlantiku.  Funkční důl s parním strojem. Bohužel jdeme 20 minut po otevírací době.  Cestou do St Ives jsme na cestě potkali stádo krav.  Krávy vs Jaguár.  Na parkovišti v St Ives. Pán si asi zabouchl klíče v autě. Bílý psík za volantem bohužel neví, jak si stáhnout okýnko. Po pěti minutách nakonec vše skončilo happy endem.  Scházíme do přístavu.  V přístavu. Je odliv #1.  Je odliv #2.  Je odliv #3.  Je odliv #4.  Racek.  Vojenská loď.  Na téhle pláži Dejv experimentoval s horkovzdušným papírovým balónem. Bohužel ho vzdušné víry zanesly k blízkým domům, ze kterých vykukovalo asi deset nasraných rezidentů.  Na severní pláži...  ... byla i přes pokročilou dobu spousta...  surfařů.  Naďa fotí surfaře.  Večerní St Ives.