Cesta na jih

9. října 2007

Úterý bylo ve znamení cesty. Jel jsem ze severu (ze Stornoway na ostrově Lewis) na jih (do Lochboisdale na ostrově Jižní Uist). Cesta trvala celkem asi osm hodin. Použil jsem tři busy a jeden trajekt.  click! Celá cesta mě stála dohromady pouze £9.75 (4.75 + 4 + 1 za bus, na trajektu se mi povedlo najít pokladnu, až když jsme byli za půlkou cesty, tak jsem se na placení sprostě vybod).

Během cesty jsem poznal, že Hebridy jsou ostrovy vysokých hor (Lewis), úchvatných zátok (Harris) a dlouhých pláží (Uist). Také jsem je soukromě začal nazývat Ostrovy tisíce louží, protože často a dlouho prší a jak je terén hornatý, voda ze spousty míst nemá kam odtéct.

Do pensionu v Lochboisdale jsem dorazil před západem Slunce. V rychlosti jsem si odložil batoh a šel na západ, kde měl být podle mapy Atlantik a dlouhá písečná pláž udělat fotky Slunce zapadajícího do moře. Elán ze mě vyprchal asi po půlhodině pochodu, když se Slunce dotklo obzoru a já byl stále ještě mezi baráčky, kolem kterých se začala rozlévat mlha. Už už jsem to chtěl vzdát, otočit se a jít domů, když tu jsem najednou uslyšel šplouchání vln.

To mi do nohou vlilo novou čerstvou krev a zaplašilo myšlenky na předčasný návrat. Přidal jsem do kroku a po pár minutách jsem ucítil vůni jódu. Přede mnou ale stále byl kostrbatý horizont písečných dun. Po dalších pár minutách chůze se znatelně oteplilo, když jsem opustil mlhu. A když jsem na ten horizont konečně vylezl - jo, už tam byl. Nízké ale dlouhé vlny pravidelně dorážely na bílou písčitou pláž, která se táhla od obzoru k obzoru. Přede mnou bylo jen moře ozářené odlesky zapadlého Slunce. Shodil jsem boty a nechal si nohy olizovat vlnama. Stál jsem po kolena v Atlantiku a zažíval jsem podobné pocity jako kluci na konci Zemanovy Cesty do pravěku.

Po návratu do pensionu jsem si chvíli četl místní časopisy a pak usnul jako špalek.

Domek u cesty.  Domek u cesty.  Domek u cesty.  Domek u cesty.  Domek u cesty.  Přestože to podle mraků vypadá, že jsme vysoko v horách, ta voda na fotce je moře.  Další louže.  V horách.  Ten kopec vpravo musíme překonat.  Stoupáme do sedla...  ... už jsme v mracích ...  ... pořád jsme v mracích ...  ... začíná se pomalu vyjasňovat ...  ... a už jsme zase u moře ...  ... a jedeme podél ...  ... do Tarbertu, největšího města ostrova Harris. Tohle je přístav, ...  ... do kterého zrovna přijíždí trajekt z jiného ostrova.  Pohled z Tarbertu na jih.  Trajekt už je skoro v přístavu ...  ... už dorazil a otevřel vrata, aby mohla auta vyjet ...  ... vychází lidi, někteří jdou i do našeho busu.  Pokračujem v cestě, poslední pohled na trajekt v přístavu.  Louže.  Moře.  Hory.  Hory.  Pohled dolů do zálovu.  Opět domorodci.  Autobusák nám udělal několik zastávek na focení, tahle je první.  Další zastávka, dole v zálivu...  ... dtto ...  ... dtto.  Polopanoráma #1 - pohled doleva.  Polopanoráma #2 - pohled dopředu.  Polopanoráma #3 - pohled dopředu.  Polopanoráma #4 - pohled doprava.  Další zastávka s pauzou na procházku na pláž.  Já.  V pohodě, po kotníky ve vodě.  Kdyby byl vzduch i voda o deset stupňů teplejší, pláž by naprosto neměla chybu.  Zpět do busu.  O takovémhle golfovém hřišti se nám v česku může jenom zdát...  ... problém nastane, když se míček odpálí moc daleko.  Leverburgh #1.  Leverburgh #2.  Leverburgh #3.  Leverburgh #4 - s tímhle Německým turistou jsme měli společnou cestu.  Leverburgh #5 - přijel trajekt.  Na trajektu #1.  Na trajektu #2.  Na trajektu #3 - oblačnost přikrývá ostrovy doslova jak peřina.  Na trajektu #4.  Na trajektu #5 - blížíme se k ostrovu Uist.  Na trajektu #6 - přístav (ty domečky v dálce).  Na trajektu #7 - vyloďování.  Čekání na bus.  V busu - vjíždíme do mlhy.  Mlha.  Mlha.  Konec mlhy - mořský záliv.  Vjíždíme na ostrov Severní Uist.  Městečko Lochmaddy.  Další zastávka. Autobusák vyzvedává děti ze školy, tak nás na půl hodiny vysadil u prodejny suvenýrů v místní udírně ryb (zelená budova).  Zaniklá budova u zálivu.  Typická silnice na Uistu.  Další z mnoha zálivů...  ... a další.  Míjení se není snadné...  ... jsou k tomy vyhrazena speciální místa.  Další záliv.  Letiště na ostrově Benbecula. Bohužel jsme nikoho nenabrali, protože kvůli mlze bylo zavřeno.  Pokračujeme na Jižní Uist...  ... a vjíždíme do mlhy.  Tahle fotka vznikla vpodstatě omylem. Ale nakonec se docela povedla.  I po takovýchhle cestách tu autobusy jezdí.  Před chvílí jsem se ubytoval v pensionu. Spěchám vyfotit západ slunce.  Domečky se noří do mlhy...  ... a koukají jim jen střechy.  Západ slunce jsem nestihl, už padla tma.  Cesta k moři.  Kuk!  Konečně otevřený Atlantik!  Pohled vlevo.  Pohled na zapadlé slunce.  Pohled vpravo.  Cesta zpět. Lidi si vidí doslova až do talíře.